Negyedik rész
...Párizs elhozta Nijinsky számára a sikert. És a szerelmet.
...Egy másfajta "szerelmet"...
Már előzőleg, ifjú éveiben a - Cári Tánciskola - növendékeként Pavel lvov herceg nemcsak kapcsolatait és segítő kezét nyújtotta a rendkívül tehetséges "tánc-zseninek", hanem "szerelmét" is...Viszonyuk lett.
A herceg után, az orosz művészetek meccénása; Gyagilev karjaiban találta magát...
A Faun címszerepében :Vaslav Nijinsky - "Egy faun délutánja" - ban
(amely saját koreográfiája)
{http://www.dencelines.com/au/a-century-of-fauns}
" Gyagilev valódi renaissance-alak volt -írja később Nijinky felesége, Pulszky Romola. - Bár nem volt zenész, tudott énekelni és jól zongorázott; nem volt művész, de rajzolt egy kicsit; nem volt táncos, de ismerője a tánc legtökéletesebb stílusának... A szó legszorosabb értelmében dilettáns volt, azonban: a legmagasabb fokra emelkedett, a mindenható dilettáns, az a dilettáns, akinek a pályája más, erőteljesebb tehetségek kibontásában nyilatkozott meg."
Szeretném érzékeltetni Gyagilev jelszavával élve: " Kápráztass el." - valóban felsorakoztatta, beépítve a - Ballets Russes - szerves egészébe a kor zenei kiválóságait: Debussy-t, Ravel-t, Prokofjev-et, Richard Strauss-t illetve Respighi-t. (!)
A díszletek, látvány-és jelmeztervekhez, irodalmi alapok elkészítéséhez pedig Picasso-t, Miró-t,Jean Cocteau-t, Henri Matisse-t és Coco Chanel-t nyerte meg. (!)
{ http://www.kobobooks.com/ebook/Nijinsky-A-Life-Genius -Madness/book-}
"Nijinsky alkata nem volt ideális (túl keskeny váll, túl széles nyak, rövid test és rövid izmos lábak), tánc közben alakja mégis hihetetlenül plasztikusnak hatott, izmos lábaival könnyedén formálta virtuóz forgásait, magas ugrásait, karjaival külön "költeményeket" írt. Értett ahhoz, hogyan leheljen életet minden szerepébe. A színpadot, ahol egyetlen, igazi életét élte, minden pillanatban uralta jelenlétével. Az általa tolmácsolt szerepekhez, a balett-stílusához és a korszakhoz hű mozdulatai, pózai a görög szobrok és Rodin konfiguráinak művészi szépségét testesítették meg. (...) Akkoriban a kritikusok táncművészetéről kizárólag felsőfokon nyilatkoztak, elismerve "akrobatikus képességeit és csodálatos ugrásait" és dícsérve "attitűdje különös kecsességét", illetve "elegáns és méltóságteljes járását és mozgását" (" Comoedia illustre, Paris,1909.június 1."), ami a Chatelet Színházat az utolsó székig megtöltő közönség csodálatát váltja ki, mert esténként mindenki részese szeretne lenni annak az ünnepnek, amelyet a - " Tánc Istene " - rendez a számukra."
... Kicsit elkanyarodtam Romola és Nijinsky történetétől. Meggyőződésem; az egyébként is feledésbe merülni látszó, ( vagy tartó ) történelmi nagyságainkat lassacskán alig ismerjük már. Ezért ha komoly család történeti kutatásba kezd az ember,- igencsak a végsőkig kell elmennie, hogy hitelesen feltárhasson egy személyhez, egy családhoz kapcsolódó adatbázist, irat "tengert" vagy ezernyi fényképet... Amit jelen esteben a -Breda - Pulszky - családról is elmodhatok...
1913-ban az Orosz Balett társulata elindult meghódítani Dél-Amerikát, élén Nijinskyvel. Romola "családi kapcsolatai" révén bekerült a balett stábjába, ( vagyis helyesebben szólva, egyenesen beférkőzött), és a tömegjelenetekben "statisztaként" szerepelve,hogy - hajthatatlan és megállíthatatlan célját - elérhesse s közelébe kerülhessen "imádottjához"...
Lelkes rajongóból egy igen céltudatos, démoni Nő szállt fel az óceánjáró hajóra; - kihasználva Gyagilev távollétét( aki egy jóslat miatt hagyta ki a dél-amerikai turnét,amely szerint a tengerben veszne...)
S ez lett az érzelmi veszte...
Titanic - {www.mnl.gov.hu/images/ups/3204.jpg}
...Következik az ötödik rész...
Gyevnár Erika
Felhasznált irodalom:{ http://www.tanccsillag.eoldal.hu/cikkek/tancosok/vaslav-nijinski.html}