Nemes Kézdivásárhelyi VÁSÁRHELYI BÉLA ( 1838 – 1906 )
A Főrendiház örökös tagja 1896-tól, Arad vármegye főispánja,
1893-ban közgazdasági érdemeiért
Ő Felsége a Vaskorona-rend lovagjává emelte,
tagja a közjogi és törvénykezési és a naplóbíráló bizottságnak,
az Arad-Csanád Egyesült Vasutak ( ACSEV ) megalapítója és vezérigazgatója, a Földművelésügyi Magyar királyi Minisztérium Országos Központi Mintapincészetének Bizalmi Tagja, Erdélyrészi Magyar Közművelődési Egyesület Igazgató Választmánytagja - Kolozsvárott -
Ifj.Vásárhelyi János és Brünek Júlia második fia,” ízig – vérig” Arad város polgára.
Kézdivásárhelyi VÁSÁRHELYI BÉLA ( Adalbert )István Lajos -
a házaspár gyermekei közül a legjelentősebb személy, aki Arad vármegye és Arad város gazdasági és kereskedelmi fejlődésében fontos szerepet játszott.
kézdivásárhelyi Vásárhelyi Béla fiatakori portréja {1}
Makón született 1838. augusztus 20., édesapja első alispánsága idején. Valószínűleg hosszabb időt tölthettek Makón ekkortájt hivatali elfoglaltsága miatt.
Keresztszülei: Ns. Brünek József ( édesanyja bátyja) és Németh Johanna.
A középiskolát Aradon, az egyetemet Budapesten végezte.
Tanulmányai elvégzését követően dombegyházi birtokán gazdálkodott tíz éven át, mint ahogyan testvére, László is.
Dombegyházán önálló majorságot hozott létre az 1870-es években, 1874- ben már kúria is állt a központjában.
- azonban jellemének konzervatív iránya és józan beosztása folytán a legtöbb akkori Arad vármegyei földbirtokos sorsával ellentétben ő talált módot, hogy tevékenységét gyümölcsöztesse, és ennek köszönhette azt , hogy vagyonilag is gyarapodott.
Az ő nevét együtt kell említeni mindazon hazafias és közérdekű törekvésekkel, amelyek nemes céljaik mellett sikereikkel közel és távol vidékekre hasznot hoztak s gyümölcsözőleg, fejlesztőleg tovább hatnak.
Merész álmokat kergetve ; Arad városának európai nagyságát akarta felemelni.
E néhány - „ábrándozó”, - egy vidéki városnak, a maga városának európai nagyságát akarta létrehozni.
Modern intézményeket, a közlekedési reform megvalósítását kezdeményezte Boros Bénivel,
mellyel Aradot az Alföld központjává akarták emelni. – Összekapcsolva a búzatermő Délvidéket az erdők és bányák kincseit rejtő Körösvölggyel.
A természet őserőit magába szippantva, cserébe adja a kultúrát, az ipart, a forgalmat.
A táblabírák korában talán az egyetlen emberként látta meg bennük a modern haladás úttörőit Atzél Péter főispán, kinek támogatásával Boros Béni vezetésével Vásárhelyi Béla lelke is örök hűséggel szegődött mellé :
- Közös céljuk, íratlan örökségként Aradot naggyá tenni! –
Hivatalában, a közéletben, írói munkásságában ez a lánggal égő parancs vezette.
Tisztább oltára a lokálpatriotizmusnak, a szűkebb haza sovinizmusának alig égett közöttük Boros Béni óta, mint az ő lelkében gyúlt ki.
És ezt a belső parancsot nem a hiu ábrándozásokban, az elméleti tervek hímzésével is az üres sopánkodásokban töltötte ki, hanem a produktív munkában.
Kifejlesztette azt a hálózatot, amely Arad gazdasági nagyságát megalapította; és amelyek tanulmányozására fejlettebb országokból küldtek Aradra szakembereket.
Amit tett, városáért tette.
1875-ben építették az Arad-körösvölgyi vasutat, később az Arad-csanádi vasútvonalat, amelyek a vicinális vasútépítés terén úttörőnek számítottak.
1885-ben pedig Boros Bénivel, Kállay Béni pénzügyminiszter megbízásából Boszniában építette meg - nem csekély dicsőséget szerezve a magyar és különösebben az aradi névnek-
a Doboj-tuzlai vasútvonalat.
Vásárhelyi Béla azt a nívót, nemcsak megtartotta Boros Béni halála után, hanem emelte és ezzel kapcsolatban öregbítette a vasút dicsőségét.
Kitűnően ért ahhoz, mint kell hivatalnokait nemcsak figyelmeztetni, de lelkesíteni is, s a
munkához a szeretetet csatolni.
Bevitte a hivatalába az igazi „ grand seigneur” ízlését és tapintatát; az ő szigorát is sokkal jobban tűrték és szívesebben vették, mint más főnököknek a kollegalitását, mert szigorúságban kollegalitás van és kollegalitásban is szigorúság.
Az ACSEV vezérigazgatójaként mégis idealistaként az Alföld egyik leggyakorlatiasabb irányú vállalatát vezette. Boros Béni ( királyi tanácsos,országgyűlési képviselő) igazgató főmérnökként vállalt szerepet az igazgatóságban.
A társulati alelnök ( 1898) Világosi báró Bohus Zsigmond ( császári és király kamarás, a főrendiház örökös tagja, az Országos Magyar Államvasutak igazgatósági tagja) és Jószási Purgly János.
A magyar nemzeti érdek, a népjólét, mezőgazdaság, ipar és kereskedelem magasabb irányelvei szerint működött.
Sármezey Endrével ( Arad - Csanádi vasút főfelügyelője, igazgatója) közösen a motoros közlekedésnek a helyi érdekű vasutakra való alkalmazását előmozdította.
Az oly ritka eredményekkel dicsekvő Alföldi első gazdasági vasutak, mint amelyek mintaszerű berendezését Sármezey állapította meg, - amellett hogy gazdasági érdekeket szolgált, még jövedelmező vállalat is lett.
Az alföldi kis vasútnak megfelelő forgalmi eszközt keresett és talált is a „ motoros kocsiban.”
Előnye: sokszorosítja a forgalmat és gyakrabban közlekedik,
olcsó vontatási költséggel jár, ami gazdaságossá teszi.
Neve a vicinális ( szárnyvasút) motoros közlekedés új fázisa által lett ismét aktuálissá. Olyan jelentős eredményeket vívott ki, - melyek az egész kontinens és a magyar államvasutak figyelmét az Arad- Csanádi vasútra irányítják.
Az 1904-ben megjelent - Arad város képes ismertetője - című kiadvány alapján :
- "Ezen vasút, mely Csanád és Arad vármegyéket átszelve Hunyad vármegye
aranybányavidékére torkollik be, valóságos úttörője lett a vicinális vasutak építésének és ez tartja fenn az Aradra gravitáló vidékek legnagyobb részének a várossal való érintkezését; ez
hozza ide a forgalmat és viszi innen szét mindazt, ami a város az ő kiterjedt vidékének adta.
Ennek a vasútnak a 390 km-nyi vonalain 981.980 személyt és 780.443 tonna teher árút szállítottak.
A nagy forgalom arra indítatta a vasút igazgatóságát, hogy a szomszédos forgalmakat
motoros üzemű vonatokkal tegyen kísérletet. A kísérlet bevált, s Mezőhegyes, Battonya és Arad között, valamint Pankota , Új-Szent Anna –Kisjenő és Arad között a rendes gőzmozdony vonatokon kívül motoros vonatok is közlekedtek.
Az előbbi útirányban Aradról a városház térről indul el és oda is fut be a közúti vasúti síneken a motoros vonat.
A vasútnak Arad - Szeged vonalon 9,
Arad - Brád vonalon 21,
Új - Szent Anna – Kétegyháza vonalon 5,
Mezőhegyes – Kétegyháza vonalon 3 – összesen 38 állomása van.
Ebben az időben báró Bohus Zsigmond igazgatósági tanács- elnök,
vezérigazgató pedig Vásárhelyi Béla az ACSEV – ban. "–
Az Arad - Csanádi Gazdasági Takarékpénztár megalapításával az volt a célja, hogy az osztalék politikáján változtasson, miszerint a haszon kisebb része kerüljön csak évenként felosztásra, a nagyobb része pedig az intézet érősítésére és gyarapodására fordítassék.
Ekkortól az Arad-Csanádi Gazdasági Takarékpénztár országos példává vált az általános javulásának hatására.
A Hauser- féle nyomda megvásárlásával megalakította az Aradi Nyomda Részvénytársaságot
és az Aradi Közlöny igazgatója lett. Vállalatáért és annak fejlődéséért anyagilag is helyt állt, hiszen a nagy irányban fejlődő lapot a közönség pártfogása magas nívóra emelte, ahol mint a vidéki sajtó egyik legnagyobb terjedelmű és legolvasottabb orgánumává vált.
Több éven át felelős szerkesztőjeként vett részt.
Egyik legnevezetesebb epizódja életének a Meray Horváth Károllyal vívott párbaja volt.
A politikai béke megteremtésében nagy szerepet játszó hírlapíró és szociológus az 1890- es évek elején, ugyanabban az időben volt felelős szerkesztője az - "Arad és Vidékének" Meray Horváth Károly,- amikor Vásárhelyi Béla az - Aradi Közlöny - élén állott.
Ekkor történt, hogy az Arad és Vidékében egy apró hirdetés jelent meg, amely egy nő becsületét érintette.( valami színésznőcske história rejlett az ügy mögött)
A lapnak erre a provokatív cikkére Törös Tivadar az Aradi Közlöny segédszerkesztője gunyoros, szatirikus cikkel válaszolt.
Emiatt sajtóháború kezdődött a két lap között.
A két felelős szerkesztő sértésekkel teljes támadásba lendültek lapjaik hasábjain keresztül.
Az izgalmas affér, a napokon át folyó „ tollforgató” hadjárat foglalkoztatta a város és a megye közönségét,- mindenki feszült érdeklődéssel leste a fejleményeket.
Tudta mindenki, hogy már csak a golyóval és karddal lehet elintézni az elmérgesedett helyzetet.
Elindultak a „ lovagias” tárgyalások, országszerte feltűnést kelteve.
A legnagyobb mértékben kétes volt a párbaj kimenetele, mivel a fegyverkezelés a két felelős szerkesztő számára nem volt idegen.
Vásárhelyi segédje Bíró Ákos földbirtokos volt és egy huszárkapitány, - Méray Horváthé pedig Müller Kátoly, Arad város országgyűlési képviselője és Hamvas Károly.
A legnagyobb titokba tartották a párbaj idejét és helyét éppen a nagy érdeklődésre való tekintettel.
Zárt kocsikban haladtak át orvosaikkal és segédeikkel Kisszentandrásra, ahol a tüzérkaszárnyában folyt le a párbaj.
A feltételek rendkívül súlyosak voltak; nagy kaliberű huszárpisztolyokkal háromszori golyóváltás, a megengedett legrövidebb távolságról.
A három pár pisztolyt, melyet a huszártisztek hoztak, - katonai fegyverkovács töltötte meg a segédek jelenlétében.
Súlyosbította a dolgot, hogy a párbajozó feleket a laktanya lovardájának fehér fala mellé állították fel.
A vezető segéd által adott jelre csaknem ugyanazon pillanatban sült el a két fegyver:
Méray pisztolya csütörtököt mondott.
Vásárhelyié viszont talált.
Méray megtántorodott, az oda siető segédek és orvosok konstatálták, hogy a golyó Méray jobb karjának felső részébe fúródott és szétzúzta a karcsontot.
A párbajt erre beszüntették.
Méray hosszabb ideig feküdt sebével s karját az óta sem használhatja: bal kézzel ír.
A motoros forgalom apostolaként emlegetett Vásárhelyi Béla kezdeményezésére a
Waitzer-féle Vagongyár a motoros gyártást is profiljába illesztette. ( alapító tag és igazgatósági elnöke is volt a vagongyárnak)
Az 1904-ben megjelent Városismertető alapján:
- "E nagy ipartelep létesülése a város kereskedelmét és iparát lendítette fel, és sok száz szegény családnak biztosított megélhetési forrást.
Négy osztálya van a gyárnak: - vasszerkezet és hídépítés,
- mozdony és szerkocsi építés,
- kazánépítés,
- szabadalmazott „ Diessel „ féle hőmotorok gyártára
berendezett osztálya.
Vállal: mindennemű vasúti, személy –és teherkocsik szállítását, rendes és keskeny nyomtatványú vasutak számára, továbbá közúti társas kocsik és egyéb járművek készítését.
Mezei, erdei és iparvasutak részére : mozdonyok készítése rendes és keskenyvágányú, valamint erdei, mezei és iparvasutak részére gőzkazánok és tartályok készítése.
Továbbá vasúti hidak szállítása közúti és vasúti forgalom részére, valamint szögecselt tartókat, födém és fedél-szerkezetek készítését építkezésekhez.
Kaphatók öntött vascsövek ( 1-4 m hosszban függőlegesen öntve),öntöttvas felszerelések,vízvezetéki és csatornázási berendezések,
Utcai légszeszlámpa oszlopok minden kivitelben.
Öntvények építkezéshez, teljes géprészek-gépek, gépészeti berendezések, mezögazdasági, erdészeti, bányászati telepek részére.
Szakavatott javítást végez mozdonyok ( locomobil ), gőz és egyéb mezőgazdasági gépeken helyben, a gyárban , vagy szükség esetén a helyszínen.
Figyelemre méltó a gyárnak a szabadalmazott „DIESEL” - féle hőmotor, mely a legolcsóbb munkaerő a kis és nagyipar számára.
Készít még szabadalmazott DÜRR- rendszerű vízcsöves kazánokat is.
Fióktelepük Borosjenőn van , készít kerti bútorokat hajlított fából, az ott lévő gőzfűrésszel amerikai tölgyparkettát készítenek."-
Idejét és munkásságát, élete javát teljesen önzetlenül és díjtalanul áldozta annak érdekében, elkezdve ott, hol a vasút létesítéséhez másfél milliónyi összeg előteremtésére a birtokos osztályt rávette személyes hitelét latba venni, egész odáig, hol – mint a Makó- Szőregh vonalrész építésénél – a munkálatokat vezette is. A bécsi tőkét sikerült Boros Bénivel Arad számára megszerezni.
A soproni lakat-árú gyár megrendeléseit szintén Aradról kapta.
Hogy milyen intenzív volt Arad iránti érdeklődése, mutatja -
ARAD JÖVŐJE - című nagy feltűnést keltett műve, amelyben megjelölte az utakat és módokat, miként lehet előrehaladni, miként lehet az elhagyott városnak pénzügyi bajain a forgalom emelésével segíteni.
Abban a füzeben körvonalazódott tervek még megvalósításra vártak és ha Vásárhelyin múlt volna, meg is valósulnak.
Példás családi életet élt s jellemének fővonását általában a családiasság képezte.
Dacára annak, hogy egész életét a közügyeknek szentelte, mindig maradt elég ideje arra is, hogy családja körében a szerető és gondos apa szerepét betöltse.
Felesége: GRÜN ANNA ( 1841. – Arad, 1899. április 14.)
Egybekelésük ideje: Arad, 1868.
Gyermekei:
1. Janka ( Arad, 1869. november – Arad,1938.június 1.)
Az aradi Vöröskereszt Egylet elnöknője (1914),
az I. osztályú Erzsébet-rend tulajdonosa (1917)
2. Júlia ( Arad, 1871. április 7. – 1926. június 13.)
berzai Takácsy II. Sándorné
*Júlia örökölte édesapja halálát követően a dombegyházi majort. Érdekeségként említhető, hogy férje, berzai Takácsy II. Sándor édesanyja Vásárhelyi Janka volt.
( Albert leánya)
3. Ilona ( Arad, 1872. október 1. - ? )
gyoroki báró Andrényi Károlyné
4. III. János ( Arad, 1874. augusztus 12.- Arad, 1963.március 14.)
Nemes Láczay Anna
Nagyhatáskörű állásának megfelelően mindig nyílt, vendégszerető házat vitt.
Erre sokat és szívesen áldozott, amíg ő maga puritán egyszerű és nagyon kis igényű ember volt.
Éves szabadságát - Menyházán töltötte az ACSEV nyaraló földszintjén lévő lakásában.
Szeretettel emlékeznek rá mindazok, akik ismerték, hiszen egy barátságos, nyájas mosolyt készenlétben tartott mindenki számára.
A nagyurak gőgös büszkeségéből nem volt egyéniségében egy szikre sem, - csupán polgár akart lenni, aki munkálkodik és szeretni tudja az embereket.
Menyháza sokat köszönhet Vásárhelyi Bélának s meglehet, még többet tehetett volna e szép fürdő fejlődése érdekében.
Menyháza 1909.
De 1906. szeptember 1-én az Úr magához szólította, otthonában . (Arad, Széchenyi u.6.)
Azon a napon, - 1906.szeptember 3 -án a - nagy temetési menete végighullámzott a pezsdülő élettel teljes városon..
Az ideges, lüktető Élet kísérte ki utolsó útjára Vásárhelyi Bélát.
Az Élet, amely nem ismeri a külsőségekben való gyászt, amely a fejlődés megszakíthatatlan folyamatában igen keveset törődik az egyénnel :
Ma megérezte, hogy sokkal tartozik kézdivásárhelyi Vásárhelyi Bélának.
A virágos koszorúk, a nehéz selyemszalagokon pompázó aranyos felírások csak azt jelentették, hogy az elmúlás okozta gyászt sokan érezték.
Az igazi jelentőségét azonban az a csoport adta meg a temetésének, amelyekben politikai ellenfelei gyűltek össze, hogy tiszteletüket és gyászuknak kifejezést adjanak a nagy halottal szemben.
Megbékélve, leróva azt a tartozást, amelynek lefizetését eddig külső körülmények akadályozták.
Szép és megható volt ez a megbékülés.
Megmutatta, hogy a politika elfogultsága nem nőtt akkorára a nagy halott egyetlen ellenfelében sem, hogy az ő egyéni kvalitásait, harcmodorának előkelőségét és életének áldással dús munkáját értékelni ne tudná.
Előbb meg kellett halnia, hogy megértsék azok, akik eddig nem akarták, vagy nem tudták megérteni.
Ez a megbékülés mutatja a legszebben, hogy a halál nem jelent elmúlást is.
Az egyénből fogalom lett.
Fogalma a polgárokért, városáért és megyéjéért lelkesedő önzetlen embernek, akiben tiszta szándék, munkabírás és idealizmus egyesül az emberi szív minden nemes indulatával.
Az aradi - Felső úti - Vásárhelyi- sírboltba helyezték örök nyugalomra, - mellette, - a szomszédos sírboltban pihenő Boros Béni, a kripta tetején Boros Béni ércfeje nézte utódjának szembejövő koporsóját.
{Forrás: Magyarország tiszti névtára 1863.,1891. Aradi Közlöny- 1906.09.2-4 száma, Szinnyei-Írók élete és munkái, {1}Vásárhelyi Béla fiatalkori portréja: Gilicze János szíves jóvoltából, Képeslapok: kepeslapok.wordpress.com-Erdélyi Képeslapok}
2011.-2012.június 19. Gyevnár Erika