Kilencedik rész
...nehéz lassan búcsúznom Nijinskytől és Romolától. Hiszen, gondolataim részévé váltak a kutatásaim során eltöltött időszakban. De velem fognak maradni, - örökre -! A Breda családot kerestem, és tudatos genealógiai értelmezés alapján eljutottam a Pulszky rokoni kapcsolathoz. Sikerült megtalálnom azt a vezérfonalat, amely elvezetett a Pulszky családon keresztül az ismeretlen Breda gróf családjához...
E néhány gondolat után térjünk vissza a történet folytatására, - amely szerintem - soha sem érhet véget valójában..., feldolgozását illetően.
A Suvretta House "Festival Hall" - jában történt emlékezetes "meghasadása" és Istennel való azonosulása, amely tetteiben is megynyílvánulni látszott - a végleges "döfést" - az általa kereszt alakban kigördített két szőnyeg megjelenítése tetőzte. Ezen táncolva végig utolsó "tánc-monológját" , stílusosan lezárva egy felhőkben járó "égi tünemény" bukását lelkének, amely végleg bezérta börtönébe.
Az illusztris vendégek sorában említésre méltó Madame PERON, AKIHOTO Japán trónörökös, FESTIVAL Egyiptom királya, akik jelenlétükkel emelték a Bál fényét.
Ugyanezen a napon kezdett bele "Napló" -ja ( The Diary ) írásába. (1919.január 19 - március 4. közötti időszakban.)
Nijinsky eredeti Naplója, Romola Nijinsky szerkesztésében 1936., szövege
megváltoztatásával (!) - első kiadás - {http://www.amazon.com/Nijinsky-edited-Romola-Vaslav/dq/B000JWBYJK}
Újra bezárkózott szobájába; szinte rögeszmés tempóban vetette papírra gondolatait... A négy notesznyi írás, egy figyelemre méltó ember által elpusztított saját világ lenyomatait tartalmazza. {http:/www.nytimes.com/books/first/n/nijinsky-diary.html}
Romola kétségbeesésében törette rá az ajtót; így került először elmegyógyintézetbe. ( Burghölecz - Egyetemi Pszichiátriai Kórház, dr. Bleuer)
... A skrizofénia elsősorban a viselkedést érinti, gondolati zavarokkal jár. Nijinsky-re jellemző tünetei: téveszmék, szervezetlen nyelv és viselkedés. A megállapított diagnózissal összefüggöt a genetikai hajlama, a "meg nem értése" és Gyagilev "bosszúja", amely a háború borzalamiban csúcsosodott ki...
Az anyagi háttér biztosítása érdekében - " A NAPLÓ " - kiadatása mellett Romola népszerű előadásokat tartott világszerte férje művészi hitvallásáról, mítoszának életben tartásával. Kért, kilincselt, támogatókat toborzott végelátatlan türelemmel kísérve Nijinsky nagyságának mélyrepülését... A már emberi méltóságában megfosztott tudattal rendelkező; üres , mosolytalan és kifejezéstelen arcú férfi társtalanságában, igazi társaként...
Peter Ostwald: Vaslav Nijinsky-A Leap Into Madness { http://www.amazon.com }
Geoffrey Whitworth: The Art of Nijinsky 1913.London,
(illusztrátor:Dorothy Mullock) /Borító képe a könyvnek/ {http://en.wikipedia.org/wiki/The_Art_of_Nijinsky}
Második gyermekekük, - TAMARA - születése ( 1920. június 14.) az egyik legnehezebb időszakára esett a családnak nevezett, de fizikai értelemben "kényszerűségből" széthulló sorsoknak; Romola utazásai megélhetésük biztosítására, a hosszú szanatóriumi kezelések, néha az otthont nyújtó békességben eltöltött rövidke időszakok mindenképpen ártottak mindannyiuknak. Ezért,Tamara úgyszólván a nagymama, Márkus Emília gondoskodását élvezhette csupán.
Romola küzdelmei; saját, egyéni megvalósulásának feladása ( vagy éppen így valósítva meg önmagát), egy "géniusz" árnyékában élve a Nap irányában emelhesse korszakalkotó tehetséggel bíró táncosát...
Nijinsky kézirat Naplójból 1919.,Svájc
- Jerome Robbins Dance Division,
a The New York Public Library for Performing Arts-
{http://web-static.nypl.org/exhibitions/nijinsky/biography.html} Copyright 2003 The New York Public Library
... következik a szomorú befejezés...