Hetedik rész Suvretta Hause, St.Moritz, Svájc {http://www.suvrettahouse.ch/en/49/history.aspx }
Ezúttal elérkeztem történetem utolsó, de nem befejező részéhez...S bár Pulszky Romolát szerettem volna bemutatni; végül az egyik legnagyobb táncművészként a férjét, - Nijinsky-személyét sikerült mégis felfednem. Romola mindenképpen szereplője, - igenis - meghatározó kulcsfigurája, hiszen Nijinsky " tündöklésének és lehulló csillagának" társa. Hű támogatója; - elsősorban - ragyogással teli táncművészetének - szerelmese...Egy gyógyíthatalan ember, egy imádott férfi feleségeként.
Ebben rejlik Romola valódi személyiségének a kinyilatkoztatása.
Ha visszanyúlunk az időben, - feltárulkozik Nijinky és Romola viharos élete - a magasságokból a mélységekig.
Lehetetlen feladatnak bizonyult, hogy az egész életében - saját démonaival küzdő - művész rejtélyes belső világát megérthessük.
Nijinsky és felesége, Romola
{ http://www.lcweb2.loc.gov/service/pnp/ggbain/21400/21431v.jpg }
Nijinsky utolsó, nyílvános Montevideo-i (1917.szeptember 30 ) - fellépéséről Arthur Rubinstein így emlékezik: ...a második előadást késleltetve (jócskán) csak éjfél után érkezett fel a színpadra Nijinsky, - addig a közönséget különféle zenei műsorral szórakoztatva -, akik mégis türelemmel várva a legnagyobbak között is a legnagyobbat...Végtelen szomorúsággal az arcán, mint amikor "Petruska" halálát táncolta ...Csupán néhány lépést tudott tenni...Rubenstein sírva fakadt a díszletek mögött.(...)
1917.decemberétől a nyugati világ leghíresebb férfi táncosa beköltözött egy svájci villába családjával( Villa Guardamunt,St.Moritz) , végleg megszakítva kapcsolatait Gyagilevvel és társulatával. A semleges Svájc biztonságában megvárják a háború végét - gondolták.
Az idegösszeomlás tünetei azonban nem mérséklődtek. Az első itt töltött évben az új koreográfiáinak a kidolgozásával foglalkozott, sokat rajzolt és tervein dolgozott. Az 1919-es esztendőban viszont többször bezárkózott a stúdióba ; s őrült tempóban rajzolt, csak rajzolt, mint egy megszállott...- majd' minden esetben szemeket ábrázolt. - "Szemek néznek rám minden sarokból." - válaszolt magyaráztul feleségének. - "A katonák arcait látom", - "Mert ez a háború".
Kyra Nijinsky a papával
Tamara Nijinsky szüleivel
{http://my.oprea.com/antonio%20Nascimento/blog/index.dml/tag/B.}
A "Suvretta Hause" 1919.január 19-én Vöröskereszt Gála-t rendezett, amelynek fő attrakciójának Nijinsky fellépése ígérkezett. A Bálterem (" Festival Hall" ) zsúfolásig megtelt tizenhét órakor; az előadás első fél órájában Nijinsky egy széken ülve, meredten bámulva nézte a közönségét...
Szemében ekkor már ott csillogott a vég valósága. Valójában bezárulni készülődőtt saját világa. Az ólomlábú időtől a lélegzetek lelassultak, s dermesztő, ijedt csönd lepte el a termet. Mintha valóban Isten ült volna velük szemben. Egy meghasadt elme megnyilvánulása volt e pillanat. A sorsa.
Az általa megállított idősíkból egy erőszakosnak tűnő,- feltehetően rögtönzött - szólóba kezdett, egy "drámai monológba". S a megdöbbent közönségnek eltáncolta a háború borzalmait, és " házasságát Istennel" - ahogyan később nevezte. ( " Wedding Jesus" )
...a következő, Befejező részben egy "lélek bezárt börtönét" ismertetem meg Veled...
Forrás: Suvretta Hause foto - www.ramesbmx.over-blog.com
http://www.national.ballet.ca/performances/season1213/Nijinsky, http://www.historichotelsthenandnow.com/hotels/europe/Svajc, http://www.russianballethistory.com/ballethistories.htm