Wenckheim Dénes gróf és Wenckheim Friderika grófnő esküvője
Ókígyós, 1896. február 17.
Előszó
"Dicsőség a magasságban Istennek és a földön békesség a jóakaratú embereknek."
Lukács III.14.
" Mily szép mondat ez! Két gondolat van egybekötve. Az egyik felnyúl az égbe, és megadja a mindenható Istennek azt, ami egyedül őt illeti meg; mert mi a nagy mindenségnek nagyszerűsége és minden pompája, ha az az Istenhez, mint minden nagynak, szépnek és dicsőnek kútforrásához nem vezettetik vissza? -
A másik gondolat az emberre vonatkozik és magba foglalja azt, a mi reá nézve tán legteljesebb az életben, mert mit ér a földnek minden java, a gazdagság, mit ér a szépség, mit ér a nagy hír és név, ha hiányzik a lelki nyugalom, a lelkiismeret békéje? Az Istent illeti meg a dicsőség, az emberi boldogságnak pedig egyedüli feltétele a lelki béke. És e két gondolat száll le ma az angyalok ajkairól az égből. "
/Dr. Schlauch Lőrincz/
A mesésen berendezett, pazar fényű főúri palotában, - az ókígyósi Wenckheim nyári rezidencián – szemkápráztató látványosságokkal teljes, fényes nászünnepély folyt le 1896. február 17-én.
Gróf Wenckheim Dénes (1861-1933) - valóságos belső titkos tanácsos, a Pápai Szent -Gergely rend nagykeresztese, főrendiházi tag, a Békés vármegye Törvényhatósági Bizottságának örökös tagja, a cs. és kir. családi vagyon zárgondnoka, nagybátyja; Wenckheim Rudolf Végrendelete értelmében a dobozi uradalom örököse és a dobozi neoromán templom és családi sírbolt építtetője -
a megyei arisztokráciának fiatal tagja esküdött örök hűséget gróf Wenckheim Frigyes leányának, a magyar mágnás világ egyik legszeretetreméltóbb nőtagjának,
Wenckheim Friderika Mária (Rika) (1873-1957) – császári és királyi csillagkeresztes palotahölgy - grófnőnek.
Eme nászünnepélyre az ország minden részéről egybesereglettek az arisztokrácia neves tagjai, hogy osztozzanak a nemes grófi család örömében.
Az esketést - dr. Schlauch Lőrinc bíboros - püspök – ki ez alkalomra Nagyváradról leutazott – végezte, míg a polgári házasságkötés aktusának az ifjú pár, már napokkal azelőtt teljes egyszerűséggel eleget tett.
Impozáns látványt nyújtott az ünnepi díszbe öltözött fejedelmi fényű palota már a reggeli órákban. A kastély környéke, s a főbejárat pompás virágdíszben úszott, s a kastélytól a - Szent Anna kápolnáig terjedő út szőnyegekkel volt leborítva.
Illusztráció: Bevonulás a kápolnába (1.)
Az esküvő délelőtt tíz órakor kezdődött; szemkápráztató magyar díszben vonult fel a nászmenet a kastélytól a kápolnába.
A menetet - gróf Wenckheim Henrik – a vőlegény öccse - vezette bokrétás botjával, pompás díszmagyarjában, őt követvén valamennyien.
Gyönyörű, rózsaszín selyemben - Wenckheim Mária, Ilona és Matild grófnők, továbbá Walterskirchen Margit báróné, mellettük feszengett díszmagyarjában gróf Wenckheim József , Walterskirchen Fülöp báró – dzsidás főhadnagy.
A menyasszony; a legszebb fehér szatén, Lionból rendelt
„ Satin duchess ”- jéből készült ruhakölteményében következett; amelyhez díszítés gyanánt – az örömanya, a méltóságos grófné saját, nagy értékű „Point d’aigu ilie ” – francia (kézi hímzésű) csipkéjét használták fel.
Négy méteres uszályát gyöngéden fogták föl „ a mennyek dicsőségére” testvér öccsei; az ifjú Wenckheim grófok:
László és Pál.
A ruhát fehér „ moire francais ” – val bélelték, ugyanolyan nehéz szatén „ duchesse ” – ből, amelyből a ruha készült.
Az ujj nélküli köpenyét hermelin bélelték; hozzá széles hermelin gallérral, elől végig ilyen kihajtással.
Illusztráció a századforduló idejéből: szatén, vagy selyem mennyasszonyi ruha -
több méteres csipke fátyollal (2.)
A menetben láttuk – gróf Wenckheim Frigyesnét „ heliotrop „ bársony, uszályos ruhájában,
Wenckheim Stefanie grófkisasszonyt – a vőlegény húgát - fehér selyemben rózsaszín gallérjával,
Gróf Széchenyi Antalnét, (aki gyöngélkedése miatt nem vett részt a menetben, de a szertartáson megjelent ) fehér atlasz ruhájában,
Gróf Wenckheim Ferencnét, született Forgách Ilona grófnőt kék selyemben,
Gróf Wenckheim Istvánnét, született Pálffy Margit grófnőt, sötétkék selyemben, fehér csipke díszítéssel,
Báró Walterskirchen Xavérnét rózsaszín, báró Trautenberg Frigyesnét, született Almásy Emmi grófnőt sötétkék bársonyban.
Gróf Almásy Dénesnét, született gróf Károlyi Gabriellát világoskék selyemben, fehér csipkével,
Tallián Béláné főispánné úrnőt vörös bársonyban, fehér csipke szegéllyel,
Gróf Csáky Jeanneét, rózsaszín selyemben.
A vőlegény tanúi:
Gróf Wenckheim Ferenc és István grófok
A menyasszonyé:
Cserneki és tarkeői Desewffy Aurél és Wenckheim Géza grófok
akik elegáns toalettjeikben, a sziporkázó ékszereikkel, pazar díszmagyarjaikban elragadó látványt nyújtottak.
A teljes névsor:
Az örömszülők: gróf Wenckheim Frigyes és neje,
A násznagyok: gróf Dessewffy Aurél, gróf Wenckheim Géza – az örömapatestvére - és István – a vőlegény bátyja.
A koszorús leánykák: gróf Wenckheim Matild, Mária, Ilona és báró Walterskirchen Margit.
A vőfények: Gróf Wenckheim Ferenc, József, László és Pál. Walterskirchen Fülöp.
Továbbá, gróf Wenckheim Ferenc – a vőlegény bátyja - és neje, született gróf Forgách Ilona, gróf Széchényi Antalné, született gróf Wenckheim Krisztina – a menyasszony húga - , gróf Wenckheim Henrik – a vőlegény bátyja -, gróf Wenckheim Istvánné, - a vőlegény sógórnője - született Pálffy Margit, Wenckheim Stephanie – a vőlegény húga - és Cziráky Jeanne grófkisasszonyok.
Báró Walterskirchen Xaver és Ludvigsdovf grófnő, báró Trautenberg Frigyes és neje, Almásy Emmi grófnő, Tallián Béla Békés vármegye főispánja és neje, Baics Mária és Ladics György,
Spett Vince, Hegedűs Mihály uradalmi jogtanácsosok – két utóbbi, az előzőleg két nappal a polgári anyakönyvi törvények értelmében – a maga egyszerűségében történt esketés tanúi voltak.
Végezetül, Széchényi Kázmér és neje, Dr. Hajnal és neje, Bauner Béla, Pándy István, Lang károly, Domoszlay József, Vidovszky László – uradalmi főhivatalnokok,
dr. Kramp és Hunyady – Csanád megyebeli kegyurasági plébánosok – és Ócsay házitanító.
Illusztráció (3)
Az esküvőt a bíbornok által mondott csendes szent mise előzte meg, melynél s egyáltalán a szertartásnál segédkeztek neki:
Széchenyi Lajos címzetes kanonok, Kny esperes, Gróh Ferenc gyulai plébános, dr. Buday Sándor nevelő, Ferser, dr. Szemethy és Mayer bíbornoki udvaripapok.
Az esküvő után az ékes szavú bíbornok a nála megszokott mesteri intelmet intézte az ifjú párhoz. A beszédet, melynek hatása a szemekből gyöngyöző könnyekben ragyogóan tűnt ki, íme, itt olvashatjuk: {1}
„ Istennek rendelése és az anyaszentegyház törvénye szerint.
Házassági eskü."
" Mily szép az ifjúság! Az élet tavasza - ez gond nélküli napok, – melyekben az órák számítás nélkül peregnek le és az élénk képzelgés végnélkül szövi a terveket, melyek sohasem valósulnak játszi ábrándokká, melyek hamar szertefoszlanak. Hogy az életnek vannak rideg oldalai is, arra nem gondol, hogy vannak veszélyei, mert nem is sejti. Nevetve néz a jövőbe, az ég még tisztul, a csalódás még távol van. A komolyság még átmenő, a bánat csak mulandó, és ha olykor-olykor a sejtelem föl is lebbenti a függönyt, mely a jövőt takarja, az ifjú könnyelműség csakhamar átsiklik a hívatlan gondolaton.
Az élet komolysága csak akkor áll be, amidőn a természet törvényei szerint az, akit eddig vezettek, maga kíván vezetővé lenni, - amidőn az önállóság öntudata felébredvén, az élet feladatai- amidőn az életpályának választása megfontolásra hívja a szunnyadó lelki erőket.
Ekkor eltünedeznek a képzelgésnek játszva csábjai, egy érdes kéz belenyúl az élet kerekébe és letörli a zománcot, mint a gyermek a pillangóról a ragyogó színeket.
Ekkor kezdi érezni az ember, hogy a fényes éremnek van sötét oldala is, hogy a boldogság mellett egy irigy hatalom emelkedik föl, mely az élvezetnek egy utitársat ad – a szenvedést – a szenvedést a maga változatosságával, mélységével, a munkát, megnehezíti a kitartást, kíméletlenségével elhervaszt sok szép reményt.
Miért mondom én ezt Önöknek ma, ezen ünnepélyes órában, amidőn éppen ifjú ábrándjuk egyik legszebbike teljesül?
Miért állítom egymás mellé az örömet és fájdalmat; amidőn ma csak az elsőnek van jogosultsága?
Vagy tán a házasság oly szövetség, melyben egy rossz géniusz az emberi szenvedéllyel űzi csalfa játékát, hogy utoljára is lerontsa az ideált, melyben a nemes léleknek minden boldogsága fekszik? – vagy teher a házas élet, melyben elvész a poézis és helyébe lép a hideg kötelesség, melyben nincsen szabadság, csak türelem és lemondás, melyben az élet komorsága lánczokat kovácsol két léleknek lenyűgözésére?
Nem, Barátaim; A szövetség, melyet Önök az imént az Isten oltára és a katholikus anyaszentegyház színe alatt kötöttek, a legbensőbb életközösség, mely magaszton jelleménél fogva felül áll minden emberi ehhez hasonló vagy rokon természetű szövetségen.
Ebben az emberi és isteni megmagyarázhatatlan módon egybevegyül, ebben az anyagi és szellemi mozzanatok harmóniája nélkülözhetetlen feltételt képez, ebben a természetes és a természet fölötti oly egységet tüntetnek föl, mely ha megbontatnék a kötött szent és magasztos frigyben, meghamisíttatnék azok nemes és tiszta czél, melyet Önöknek,
- kik szabad akaratból egy felbonthatatlan szövetség kötésére itt megjelentek, - az anyaszentegyház ma, midőn együttesen az élet hosszú utjára fordulnak, kitűz.-
Igen, vannak itt kötelességek, de ezek édesek, mert azokat a szeretet sugalja, igen van itt türelem, van lemondás, de ez a nemes sziveknek önkéntes áldozat, vannak lánczok, de azokat a hűség fűzi, mely nem ismeri az „Én”-t, melynek csak egy élete van, azt tudniillik, amely közös boldogságukban bírja kútforrását.
„ Consortiom omnis vitae.” Az élet teljes közösségének nevezték a rómaiak a házasságot. És valóban az!
Ész és szív, gondolat és érzelem, ábránd és való, akarat és önmegtagadás, öröm és szenvedés, buzditás és tűrés, mind, egy pontban egyesül, az együvé tartozandóságnak boldogító gondolatában és érzetében.
A keresztény anyaszentegyház ezt még magasabbra emeli isteni alapítójának parancsára a szentség jellegével ruházta fel, oda köti az éghez, kiemeli a mindennapiság keretéből és ami az emberi szívnek legszebb ékessége, a tiszta, az önzetlen szeretet, isteni fénynyel veszi körül. Családot alapít általa, melynek központja az Isten, a honnan – szív szívhez kapcsolva – kisugárzik az egyénnek, a hazának a boldogsága.
Így felfogva a házasságot, az a kereszténységben tulvilági fényt nyer, az ami benne emberi, ami benne a természeti törvények, vagy a társadalomnak követelménye, az mintegy átszellemül; az isteni kegyelem öleli át a kedélyéletnek ezen menhelyét s könnyűvé teszi a kötelesség teljesítését, a türelmet, az áldozatkézséget.
És ezen isteni kegyelemre Önöknek nagy szükségük van, mert az élet mérlege nincsen az ember kezében, egy magasabb hatalom tartja azt; és titokszerű módon intézi az ember sorsát.
Nem kényszerrel, mert az ember akarata szabad, - nem rendkívüli módon, mert az embert ésszel ajándékozta meg, hanem mint legfőbb szelem felvilágosítja az emberi szellemet, mint a szeretetnek atyja, a szeretet fáklyáját adja kezébe, hogy mindkettővel fölfegyverkezve feltalálhassa az ismeretlen ösvényen, ami emberileg elérhető:
A földi boldogságot, vagy legalább a megelégedést. Gondoltak-e már Önök az emberi szerencse változatosságára, melynek esélyei seholsem vághatnak oly mély sebeket, mint épp a frigyben, melyet az imént kötöttek?
De másrészről:
Megfordult-e már elméjükben az, hogy mily jelentőség rejlik e szóban: „Felbonthatatlan!”
E szóban fekszik egy egész életnek boldogsága vagy átka. Önöktől függ, hogy milyen legyen. Kőszikla lehet ez, melyre építhetik boldogságukat, de lehet töviskoszoru, mely alatt vérezni fog szivök. Önöktől függ egyszersmind, hogy e fogalom ne váljék kinpaddá, amilyen szétmarcangolt kedélyük sirassa elveszett ifjukori boldogságukat.
Az anyaszenegyház, melynek Önök hű gyermekei, szeretettel vonja Önöket keblére ma és midőn a " Felbonthatatlanság" jellegét homlokukra írja: egyuttal szivükbe helyezi ennek legerősebb támaszát az - " isteni kegyelmet " és ha Isten Önök mellett van, akkor ki ellenök?
Helyezzék tehát Isten oltalma alá " állhatatotságukat ", hogy az ellenálljon az idő és érzelmek ingatagságának: helyezzék oda " hűségüket ", hogy az tántoríthatatlan legyen, " szeretetüket", hogy az derült és borus napjaikban egyaránt oldaluk mellett legyen mint védelem, mint oltalom, mint vigasztalás.
Kart karba fúzve, vállat vállhoz vetve, szemüket égre emelve induljanak tehát a hosszú útra,
" Mert angyalainak megparancsolta az Úr, hogy megőrizzék Önöket utjakban, kezeikben hordták hogy lábaik meg ne sérüljenek." (90. zsoltár 11,12)
Isten megszentelte Önöknek szent frigyét ma - ne érintsék ezt soha szentségtörő kezek! Az egyház megáldotta ezt - lebegjen ez áldás mindig fejeik felett! Ámen. "
- eddig e szent beszéd.
Illusztráció (4) Andrew Loomis (1892-1959)
Jellemző az ünneplő család nemes gondolkodására, hogy a menyegző napja az egész hatalmas uradalom összes alkalmazottainak ünnepe is volt; s az előző nap még táncmulatságot is rendeztetett az örömapa, Wenckheim Frigyes a számukra, melyet a fiatal grófok is meglátogattak.
Már az esküvő előtti, az azt megelőző napon is fényesen ünnepelt az ókígyósi főúri család, melyet - Schlauch bíboros- püspök - eljövetele alkalmából rendeztek.
Schlauch bíbornok-püspök vasárnap délután indult az esketési szertartás elvégzésére.
Békéscsabán, az ottani papság élén, Kny Antal esperes-plébános üdvözölte a grófi család és a kerületi papság nevében a kardinálist, kit az alföldi vasút – ókígyósi fáklyákkal megvilágított megálló helyén - az örömapa, a boldog vőlegény, a helybeli s a gyulai plébánosok fogadtak.
A megérkezés után a kastélyban - 46 terítékű – estély következett, mely alatt az ebédlő melletti - téli kertben a - „ Purcsi ” csabai zenekara játszott.
Az ötödik fogásnál az örömapa, gróf Wenckheim Frigyes országgyűlési képviselő szívből fakadó szép szavakkal a bíbornok úrra emelte poharát, mint aki magas rangú jelenlétével; a főpásztori ténykedésével, valamint a múlt évben egyik, -
Wenckheim Krisztina Mária cs. és kir. palotahölgy leányuk, és sárvár-felsővidéki gróf Széchenyi Antal cs. és kir. kamarás, Nagyküküllő vármegye főispánja, a főrendiház örökös tagjának esküvőjén 1895. január 22. Budapest –
Most pedig másik kedves leányuk nászünnepélyét volt kegyes kiválóan emlékezetessé tenni.
A bíbornok egy remek áldomással köszöntötte meg a főúri családot, újbóli boldogságában:
„ Legyen szabad mindenek előtt Méltóságtoknak őszinte közszeretetemet nyilvánítanom, hogy az immár második családi benső örömeiknek részesévé, sőt egyik tényezőjévé tenni méltóztattak.
Köszönetemet és ezzel kapcsolatosan tiszteletemet Méltóságtok nemes családja iránt nyilvánítanom nem nehéz, mert amitől telve a szív, attól könnyen áradoz a nyelv. De ma hiába keresek méltó szavakat, melyek kellő visszhangot találjanak Méltóságtok szülői és az általa igen tisztelt jegyesek gyermeki szíveiben, mert nem tudom hol vernek ma az érzelmek magasabb hullámokat, - itt-e, vagy ott?
Szülői szeretet, szülői gond!... ki képes ezeknek mélyére hatni?
Gyermeki ragaszkodás, gyermeki háládatosság! … ki képes ezeknek határait megjelölni?
Áldozat az egyik, mely örömében sír, kötelesség a másik, mely soha eleget nem tehet.
Mindkettőnek mértéke határtalanság: és ezen gondolatokba, ezen érzelmekbe ugy vagyok meggyőződve, várhatom egyszersmint Dénes gróf Ő méltóságát is, mert jegyesének szülői ezután az ő szülői is lesznek. Ezen nemes érzelmek kölcsönössége lebeg szemeim előtt, midőn felköszöntésemben a szülőket és a gyermekeket egybefoglalván, az ő boldogságukra emelem poharamat.
Vigyék holnap a szülői házból az áldást, és hagyják itt gyermeki szeretetüket; biztosak lévén, ,hogy a szülői szeretetet mindig meg fogják találni és hogy a gyakori viszontlátás mindkét része mindig oly örömteljes legyen, mint a mai együttlét, ezt szívből óhajtjuk mindnyájan.
Tartsa Isten és éltesse! „
Az esküvőt pompás villásreggeli követte a kastélyban, mely után 12 óra tájban az egész násznép kocsira ült, s kikísérte a vasútig a bíbornokot haza, s az ifjú párt Olaszországba tartó nászútjára.
Menü az estebéden:
Potage consommé prince d'Arenberg, Petites croustades à la Morland , Curbot à la Datitscheff , Filet de hoeuf à la grand Ceneur, Cotelettes de grices à la Demidoff, Faisans truffes rôtis, Salade laitueset céleri, Asperges eu brauches, Formage fruits, dessert.
A villásreggelin:
Consommé chaud, Ernites, Jambouneau, Hine de sanglier sur sole, Homard sur soele, Pâtes de foie gras, Chadfroix de lièvre, Tambon, Sanglier, Selle de chevrenil, Galantine de dinde, Salade dressée, Crème de noisettes, Heringues, Bombe Orientale.
Gyevnár Erika
Forrás irodalom:
{1} Dr. Schlauch Lőrincz bíbornok-püspök beszédei III. Bp.,1898. Esketési beszéd. Gróf Wenckheim Dénes és Wenckheim Friderika házassági egybekelése alkalmával. 401. oldal, OSZK FM Békés 1895.I.-1897. 6.pozitív Sorszám:101(MNL BéNL-Gyula)
Képanyag forrás:
(1.) flickr.com, (2.) flickr.com/fortucci1976, (3.-4) Jolanda Cornelisse (pinterest.com),