DÜRER NYOMÁBAN, NÜRNBERGBEN
Mégis :
„ csont ami csontunkból és vér ami vérünkből.” -
mondhatjuk, mi, Békés megyeiek és gyulaiak, büszkén...
" A magyar alföldnek azon rónája, hol az arany fövenyet hordó Körös vize hömpölyög, volt a családnak nemcsak ősi lakó helye, de amint látni fogjuk, családi nemes birtoka is. A fehér Körösnek egy foka, az úgynevezett Ajtós fok és ennek partjain erősebb épületeknek némi csekély nyomai
jelölik a helyet, ahol valaha, a töröknek e vidékre való benyomulása előtt, Ajtós falu állott."
/Haan Lajos/
A múlt kultuszának egyik legbájosabb városa, Nürnberg, több olyan történelmi központtal dicsekedhet, mely köré az emlékezés és dicsőítés minden fázisa csoportosul. Bennünket különösen a város históriájának az a főalakja érdekel, kinek családja Békés megyénkből, GYULA városa mellől szakadt messze idegenbe;
Dürer Albert, kinek apja, mint aranyműves vándorolt ki Nürnbergbe.
Neve, állítólag a magyar «Ajtós »-ból lett, előbb Türer -re, később, Dürer -re germanizálva.
„ Kevesen tudják, hogy városunk {Gyula } 600 évesnél is idősebb. Első ízben már 1313-ban történik róla említés, de akkor még nem Gyulának, hanem Gyulamonostorának hívták. Apró viskókból álló, egy-két utcás falvacska volt, kis búcsújáró templommal. Olyan kicsi falu, hogy amikor egy oklevél a környékbeli falvakat felsorolja, Doboz, Vári, meg az azóta eltűnt Ajtós és Vésze mellett meg sem említi. S talán meg is maradt volna Gyula ilyen kis falvacskának, ha 100 év múltán egyik földesura, a híres Maróthi János bán észre nem veszi, hogy a Körösök egyik zuga milyen alkalmas hely a vár építésére. Meg is építette a várat, (…) ”
( Implom József )
Az ajtósi Dürer címer
Készítője: Le Blon Michel (1587-1656) német aranyműves és vésnök, rézkarc
Készítési idő: 1598-1656 körül
Magyar Nemzeti Múzeum Történelmi Képcsarnok
Ifjabb Dürer Albert, a festő, családi krónikájában így mondja el apja történetét:
„Én ifjabb Dürer Albert atyám irományai szerint összeszerkesztém azt, hogy ő honnan származott, miként jutott ide és telepedett le, miglen megholt üdvösségesen. Isten kegyelme vele és mindnyájunkkal. Amen. "
1524. év.
Idősb Dürer Albert Magyarországban született, nemes családból, Nagyváradon alul nyolcz mértföldnyire fekvő Jula nevü városka mellett egy Eytas nevü faluban, mely a nevezett városka tőszomszédságában feküdt. Családja lovak és ökrök után éldegélt. De atyámnak atyja kit Antalnak hivtak, mint gyermek a nevezett városkában egy aranyműveshez került s nála e mesterséget megtanulta. Annakutána nőül vett egy Erzsébet nevü hajadont, kivel Katalin nevü leányt és három fiút nemzett. Első volt ezek közt az én édes atyám, ki szintén aranyműves volt, egy mesterségében igen jártas, becsületes férfiú. Második fiának László volt neve. Ez szijgyártóvá lett s ennek fia az én unokaöcsém Dürer Miklós, ki Kölnben lakik s kit ott általánosan Magyar Miklósnak hivnak. Ez is aranyműves s e mesterséget itt Nürnbergben tanulta ki édes atyámnál. A harmadik fiut Jánosnak nevezték. Ezt nagyatyám iskoláztatta s később ezen János 30 évig volt Nagyváradon pap.
Annakutána édes atyám Németországba jött, soká tartózkodott Németalföldön, hol a legjobb mestereket fölkereste, mig végre Nürnbergbe érkezett Urunk születése után 1455. év sz. Lajos napján és aznap tartotta Pirckheimer Fülöp menyegzőjét a, várban s nagy táncz volt a nagy hársfa alatt. Itt huzamos ideig szolgált az öreg Haller (Holper) Jeromosnál, ki ősöm lett, nevezetesen Urunk születése után 1467. évig. Ekkor ezen ősöm nőül adta hozzá Borbála nevü 15 éves leányát, egy csinos, ép hajadont. A menyegző sz. Vitus előtt nyolcz nappal tartatott meg. (1467. június 8. - a szerkesztő *)
Gyermekeire nagy gondot fordított, mert leghőbb vágya az volt, hogy Istennek és embereknek egyaránt tetsző egyéneket neveljen belőlük.
Engem különösen kedvelt, mert jól tanultam. Iskolába járatott, megtanultam irni, olvasni. De ekkor kivett az iskolából és megtanított az aranyművességre. Mikor ezt
már jól tudtam, kedvem jött a festészethez, amivel apám sehogysem volt megelégedve, mert sajnálta azt a sok időt, a mit az aranyművesség megtanulásával eltöltöttem. De végre mégis engedett és beadott engem Wolgemut Mihályhoz (Wohlgemuth Mihály festőiskolájában kitanulta a rajzolást, és a színek használatát. ) inasnak 1486-ban.
Három évig tanultam nála, de bár nagyon szorgalmas voltam, sokat kellett szenvednem a legényektől. Mikor kitanultam, apám elküldött világot látni. Négy évig vándoroltam, míg apám 1494-ben haza nem hívott. Mikor hazajöttem, egy tekintélyes nürnbergi polgár, Frei Hans, szólott az apámnak és feleségül hozzám adta Ágnes leányát, kétszáz forint hozománnyal.
Margaréta napja előtt, hétfőn, 1494. július 7-én volt az egybekelésünk.
Atyját ekkép jellemzi:
„ Idősb Dürer Albertnek életében sok bajjal kellett küzdenie. Egész élete súlyos, terhes munka közt telt el. Kevés vagyonkával birt. Csak annyia volt, mennyit keze munkájával képes volt összeszerezni, hogy háznépét élelmezhesse. Aki ismerte, csak dicséretesen szólt róla, mert tisztességes, keresztényhez illő életet folytatott, türedelmességénél fogva mindenkivel megfért. Nem kereste a világ örömeit, nem kedvelte a zajos mulatságokat, keveset szólt, vallásos, istenfélő férfiú volt. Igen sok gondot fordított arra, hogy minket, gyermekeit, Isten félelmében fölnevelhessen s nem kímélte a fegyelmet, csakhogy Isten és ember előtt kedvesek legyünk. Naponként arra intett, hogy Istent szeressük s embertársaink iránt őszinték, igaz szivük legyünk.”
Atyjának haláláról ezt mondja:
„történt, hogy édes atyám vérhasba esett, melyet semmi módon elállitani nem birtunk. Érezvén halálának közel voltát, megnyugodott Isten akaratján. Édes anyám gondozását reám bizván, arra kért mindnyájunkat, hogy Isten félelmében töltsük életünket. Végre a szentségek fölvétele után keresztényhez illő módon meghalt 1502. évben szent Máté ünnepe előtti éjfél után. Istennek kegyelme legyen ő vele!” (1502. szeptember 2. a szerkesztő *)
Anyámat, mint szomorú özvegyet hagyta itt, miért is megfogadtam, hogy el nem hagyom soha. Két évvel apám halála után egészen a házamhoz vettem, mert nem volt miből élnie. Itt lakott holta napjáig, 1514 május 16- ig. De egészséges nem volt többé a férje halála óta. Tizennyolc gyermeknek adott életet -
(három gyermek élte meg a felnőtt kort; ifj.Albert, András és János - a szerkesztő *),
sok betegséget, szegénységet, megvetést és egyéb nyomort kellett elviselnie. Mikor meghalt, 63 esztendős volt.
Eltemettettem minden tisztességgel. És a halála előtt két hónappal még megrajzoltam a képét, 1514 márczius 19 -én. „
Dürer, édesanyjáról készített portréja - Barbara Dürer-ről (1514)
Berlin{1}
Ez a kép máig is megvan Berlinben. A néhány vonással megteremtett szénrajz, szinte megdöbbentően nagy és hatalmas alkotás. Beszédes hirdetője annak, hogy Dürer személyében jelentkezett Németországban először az « új tan », mely szerint nemcsak a testet, de, a benne élő lelket is meg kell, meg lehet rajzolni.
E tekintetben - Dürer reformátor - volt a festészet terén, mint barátja, Luther Márton a vallás világában.
Nürnbergben ugyanis hatalmas visszhangot keltett a bátor szerzetes szava, és híveinek tábora villámgyorsan megnövekedett. Hans Sachs, a csizmadia-mesterdalnok, múzsáját neki szentelte.
Dürer Albertnek pedig az volt a legfőbb vágya, hogy megfesthesse - Luther arcképét.
Ez a vágya nem teljesült, ellenben ő maga egész lelkével a reformátor mellé állott.
Abban az időben Nürnberg akkora város volt, hogy belefért a mai várfal keretébe.
Mégis, már az - 1530-as évek krónikása - azt írja felőle, hogy « számtalan » benne a ház,
hogy van ötszáz-huszonnyolc jól kövezett utcája, százhuszonhét kútja és száz-nyolcvanhét
tornya. Egy kicsit Németország fővárosa is volt, mert a birodalmi kincseket itt őrizték, a császár is idejárt országgyűlést tartani.
A - nürnbergi ipar -, különösen arany- és rézművesei, páncélkovácsai, puskaművesei
és ércöntői által vált híressé. A festők megfestették a Hollandiából behozott nyers posztót, a városon végig folyó Pegnicen vígan kelepeltek az őrlő- és papírmalmok. A kereskedők pedig szorgalmasan eljártak Velencébe; ahonnan vég nélküli, kocsisorokban hozták el azt, amit Itália és a Kelet termelt, cserébe hazájuk termékeiért.
A gazdag városban pompás épületek keletkeztek, meghonosodott benne a művészet.
Adam Krafft, a nagy kőfaragó, szobrász vésője gyönyörű díszekkel varázsolta tele a templomok, házak
falait,
Michael Wohlgemuth képeket festett reájuk.
Az idősebb Peter Vischer ércbe öntötte remekműveit,
és Marton Behaim, a hírneves tengerész itt alkotta meg a legelső földgömböt.
Dürer keresztapjának, Anton Koberger - nek, 24 géppel és 100 munkással felszerelt nyomdája volt;
ő adta ki a híres „ Schedel-féle Világkrónikát „ (Nünbergi Krónika), melyhez - Wohlgemuth készített művészi fametszeteket.
Hele Peter itt találta fel a zsebórát, a később, oly kedvelt - « nürnbergi tojáskákat .»( Az akkori, tojás formájú „zsebóra” kapta ezt az elnevezést.)
Ők voltak Dürer kortársai, értük nevezték Nürnberget akkor « Európa központ » -j ának. Luther Márton ( Németország szemének és fülének ) mondta, a gúnyolódó velenceiek pedig elismerték, bár, minden német város vak, Nürnberg mégis lát a fél szemére!
Az ekkor, virágzása tetőpontján állott Nürnbergben élt, Dürer.
Házasságának első tíz évéről keveset tudunk, a fáma szerint sokat kellett szenvednie házsártos, zsugori feleségétől.
A mester halálakor, ugyanis Dürer legjobb barátja, Pirkcheimer Willibald nyíltan megvádolta Ágnes asszonyt, ő okozta férjének korai elhunytát, mert mindig munkára kényszerítette őt.
« Hogy annál több pénzt keressen és halála után neki annál nagyobb legyen az öröksége. »
Mert ifjúkorában szegény volt Dürer, sok nyomorúsággal kellett megküzdenie. Családját, anyját és fivéreit kellett eltartania. De lassanként, mégis bizonyos jómódra tett szert, s amikor meghalt,
6848 forintnyi örökség maradt utána.
Dürer sokszor megfestette önarcképét.
Szép, szabályos arc, dús fürtökkel, méltóságteljes tartás, pompás ruházattal.
Legelső önarcképe különben a legérdekesebb; 13 éves korában ezüstvésővel, tükörből rajzolta. Friss, bájos gyermekarcot örökít meg e kép.
Első önarcképe 13 éves korából (1484)
Bécs, Albertina {2}
Azután, tengersokat dolgozott még Dürer; törhetetlen szorgalommal, kérlelhetetlen önkritikával rajzolt meg oltárképet, állatot, virágot, divatmintát ; - különösen arcképeket.
És, mindebből még sem lehetett egy családot eltartani. Dürer tehát elvállalta az alkalmi képek, sírtáblák, fa- és rézmetszetek készítését is. Később, egész könyvre valót akart az utóbbiakból kiadni - így keletkezett a « Passió », és « Mária élete » című képsorozat.
A mester hírneve nőtt, jellegzetes névjelzése – egyre szélesebb körben lett ismertté. Azonban ő látni, utazni vágyott, főleg, Velence csábította; az a csodaváros, hová annyi nürnbergi kereskedő utazott évenként.
Dürer el is ment; barátja, Pirkcheimer adta kölcsön hozzá a pénzt.
Önarcképe (1500 ) {3}
Látott, új alkotó erőt merített a látottakból, fontos megrendeléseket kapott: boldog volt a lagúnák városában.
Giovanni Bellini - hez meghitt barátság fűzte. Az olasz festőmester, egy alkalommal elkérte a német festő ecsetjét, mert, szakasztott olyan selymes hajat szeretett volna festeni, mint ő. Nem is akarta elhinni, hogy nem valami különleges ecsetet használ eközben.
Velence dózséja (olaszul: doge) asztalához hívta meg Dürert, aki most francia ruhát viselt és megtanult franciául, olaszul beszélni.
Azonfelül, tulajdonképpen itt tanult meg festeni, itt lett belőle nagy művész.
De ennek a szép életnek is vége szakadt; Itália kék ege alól vissza kellett térnie az északi Nürnbergbe.
Eleinte itt is nagy kedvvel és sokat dolgozott, volt is megrendelése bőven.
Többek között, egy Heller Jakab nevű frankfurti kereskedő rendelte meg nála Mária megkoronáztatását, a híres oltárképet. Dürer elkészítette ezt, és sok mást, de a vele járó sikerek nem elégítették ki.
Nem találta meg otthonát, Itáliának színekért rajongó népét. Ő is elpártolt tehát tőlük, és főleg fa- és rézmetszéssel foglalkozott.
Ádám és Éva (1507) {4}
Ekkor bízta meg őt - I. Miksa császár - , annak a diadalmenetnek megfestésével, mely máig is - Nürnberg városházának - tanácstermét díszíti. Ettől kezdve a császár pártfogolta, rendes évi járadékot fizetett neki; s ettől, Dürer anyagi viszonyai nagyot javultak.
Így vásárolta meg azt a házat, melyben élete végig lakott, és amely, máig is fennáll Nürnberg várfalának legszebb részénél:
a fél sötét pitvarból apró, rácsos ablakok pislákolnak ki az utcára.
A rozoga falépcsőn feljutunk az első emeletre, hol Dürer - ebédlőjének és nappalijának töredékeit őrzik.
A szobák fával burkolt falába, apró szekrénykék nyílnak, afféle ódon - Wertheim szekrények, mikben a pénzt, gyógyszert és fontosabb okmányokat őrizték. Az ablak mellett kerek ércgolyó függ, ez volt Dürer és élete párjának tükre.
Kicsiny, vasból készült órájának hosszú ingája még mindig fáradhatatlanul ide-oda perdül, éles hangja hirdeti az idő múlását éppen, mint öt századdal ezelőtt.
Művészien faragott szekrények, rézveretű bútorok, csupa méltóságteljes egyszerűség, amerre nézünk.
Látjuk még a - pergő nyelvű Ágnes asszony konyháját is, mely kormos bográcsaival, ütött-kopott üstjeivel, sok kívánni valót hagy hátra, a mai háziasszony szemében. A második emeletről elhordtak minden bútort. Képtárat csináltak belőle. Ott van most Dürer számtalan fa- és rézmetszete elhelyezve, bámulatot keltve a mester sokoldalúsága, szorgalma iránt.
Nünberg - Dürer háza, napjainkban Múzeum
Itt élt Dürer sokáig, de csaknem 50 éves korában, még egyszer elfogta az utazás vágya.
Feleségével, és cselédjével útra kelt Hollandiába, ahol találkozni akart a nagy mesterekkel, és az időközben elhunyt Miksa császár utódjával, V. Károllyal. Tőle, évjáradékának meghagyását akarta kérelmezni. Dürer egész lelkével élvezte az új benyomásokat, mindenhol ünnepelték, a császár- megerősítette évjáradékát; majd ő, tizenegy hónap lázas munkájában - állítólag - 120 egyén arcképét festette meg.
Ez a németalföldi út, mintegy utolsó megifjodása volt Dürernek.
Utána alkotta legjobbnak elismert, egyénileg leginkább kiforrott műveit; a «Négy apostol-t, Hieronymus Holzschuher portréját (1526), stb. Valami nyugodt tudatosság jellemzi ezeket a képeket.
Dürer sokoldalúságának bizonyítéka, az utána megmaradt, mintegy 600 vers, azonfelül több könyvet is irt. Egyik, az emberi testet, egy másik a vívást, a harmadik pedig a városok megerősítését tárgyalja.
« De ekkor írójuk már aszott volt, mint egy zsúp szalma *, -
mondja róla, az akkori krónikás.
Dürer sírtáblája a nünbergi Szent János temetőben {5}
„ Memoriae Alberti Düreri.
Quidquid Alberti Düreri mortale fuit
sub hoc conditur tumulo.
Emigravit VIII. idus Április MDXXVIII.”
Azonban, 1528. április 6-án, éppen a Nagyhétben, hirtelen meghalt.
Műveiből, csak kevés maradt meg szülővárosában ; legjava München, Berlin, Drezda és Madrid múzeumaiban őrzik, valamint nagy részét megtaláljuk a bécsi Albertinában.
Dürer nem volt a miénk. Ö maga, beleolvadt egy idegen nemzetbe, művészete egy idegen szellem szószólója, de ősei hazáját, s ezzel kapcsolatban, saját származását nem tagadta meg soha.
Önarckép iringóval (1493) {6}
Gyevnár Erika - Nobilitas Annno Alapítvány©2015
Feldolgozott forrásirodalom:
1.,
Vasárnapi Ujság 1912.59.évf.33.sz.Sárosi Betta írásának feldolgozása
2.,
Haan Lajos: Dürer Albert családi nevéről
s családjának származási helyéről. B.-Csabán. Kiadja Dobay János. 1878.
3.,
IMPLOM JÓZSEF ÖSSZEGYŰJTÖTT KISEBB ÍRÁSAI ÉS ÉLETMÜVÉNEK BIBLIOGRÁFIÁJA
Összeállította és a kísérő tanulmányt írta; Draskovich József Gyula, 1991. GYULAI FÜZETEK 2. Szerkeszti: Erdmann Gyula Kiadja a Békés Megyei Levéltár ISBN 963 723910-3 ISSN 0865 - 8641 Készült a Békés Megyei Levéltár műhelyében A gyulai céhek története. Adatok a bőriparok történetéhez. 46.oldal
Felhasznált képek:
{1} Barbara Dürer portré Kupferstichkabinett, Berlin.
en.wikipedia.org/wiki/Portrait_of_the_Artist%27s_Mother_at_the_Age_of_63
{2} Első önarcképe, 13 éves korából (1484) Bécs, Albertina
wikipedia.org/wiki-Dcoetzee
{3} Önarcképe - München - commons.wikimédia by Hafspajen
{4} commons.wikimedia - Alonso de Mendoza
{5} feltöltő:Accoramboni
{6}wikipedia.org/wiki-Boo-Boo Baroo