MUNKÁCSY freskója
a bécsi Képzőművészeti Múzeumban
Munkácsy, aki a világot csak színekben látta; megbízást kapott a bécsi udvartól 1887-ben, a
Kunsthistorisches Museum (Képzőművészeti Múzeum)
főlépcsőházának kupolafreskójára.
A falfestményt már ünnepelt mesterként készítette, több évi munkával. Az 1890-re helyére került freskó középpontjában Tiziano, jobbra, az előtérben pedig Michelangelo áll. A háttérben Munkácsy önmagát is megörökítette. (Egyes források szerint, 1890. májusában készült el az alkotás.)
Azzal lepte meg Munkácsy a világot, hogy, az allegóriával is meg tud birkózni, s a dekoratív festészet egyik monumentális feladatának sikeres végrehajtásában, a bécsi múzeum palotájának óriás méretű mennyezeti festményében -
„ A reneszánsz apoteózisa ” címmel – (Glorification of the Renaissance (ceiling painting of the grand staircase of the Kunsthistorisches Museum, Vienna)
mutatta be, előkelő tehetségének sokoldalúságát.
A freskó egyik vázlata, kb. 1886-ból {1}
Nagy sikerek, osztatlan elismerés nem sok művésznek jutott oly mértékben, mint Munkácsynak. De önálló eredetiség, hogy úgy mondjuk, ősi erő is csak kevés művésznek jutott annyi, mint neki.
Minden újabb alkotásával meglep szellemének frissessége, önállóságának tartalmas volta, eszméinek választékossága, mélysége és a kivitel ünnepélyes komolysága, melyben a tudás, a biztosság, a művészi temperamentum oly lebilincselőn nyilatkozik.
Munkácsy, Ő felsége I. Ferenc József megbízásából elvállalta, hogy a - bécsi Szépművészeti Múzeum főlépcsőházának mennyezetét - 10x10 méteres freskóval ékesíti.
Munkácsy Neuilly-i műtermében, amint új nagy freskóján dolgozik {2}
" {...} De hogy igy, szó és kopogtatás nélkül benyissak ebbe a ridegen egyszerű neuillyi hajlékba, a hol Munkácsy egy idő óta nagy képén dolgozik, s szembe lássam magammal a mestert, az új müvet, melyről már előre susog a hir, lássam forrásban a teremtő erőt, kitündöklöben a színek varázsát, bontakozóban az ihletett gondolatokat, és e lüktető, magnetikus levegőbe vigyek be sárczipöt, esernyőt, télikabátot, és ne menjen előttem senki, csak a kellemetlen nedves légáramlat, mely az ajtón fog becsapódni, egyszerre zúzmarává hütvén a forró ihletet, mely odabenn a levegőt párázza: ettől a gondolattól kopogott a szivem, én meg az ajtón. Hanem csak be kellett nyitnom. {...} "
Michelangelo, a festő igazi feladatának, becsvágyának a freskót tartotta; a festészetnek ez a legmagasabb faja, mint a költészetnek a dráma. Összes képességét egyesítheti itt a festő és alkothat igazán nagyot; mint alkottak a régi olasz mesterek.
Az érdeklődés nagy volt, hogyan oldja meg feladatát Munkácsy; a festmény tavaszra elkészült és a párizsi régi Salon (mert újabb is volt) mutatta be, sőt, még a francia és német lapok is sokat írtak róla.
Meglepett mindenkit, azokat is, akik még akkorra hagyták ítéletüket, ha a kép azon a helyen lesz, ahová szánva van, a 12 méter magasságban, a lapos mennyezeten.
A freskó másik vázlata 1889-ből {3}
Munkácsy ugyanis számba vette a hatás kiszámításánál a nagy magasságot és hogy a képet nem a festmények szokott állásában, egyenes falra függesztve fogják látni, hanem alulról nézve, a fej fölött.
A freskó-festészet hagyományait Munkácsy épp úgy nem követte itt sem, mint bibliai tárgyú képeinél a modorossá vált tradíciókat. Gondolata merész, de szép, poétikus és a kivitelben gyöngéd.
Az egész méltó a nagynevű művészhez, ki mindig önálló, elmés és gondolata széles eszmekört von maga körül, mint sugarakat a láng. Az alapeszme ; a „ reneszánsz -korszak” dicsőítése, az emberiség művelődésének újjászületési korszakából a festészet megkoszorúzása.
Az alakok az olasz festészet nagyjai, kik fölött a dicsőség géniusza lebeg.
Tehát allegória, amit sokan már sablonszerűnek tartanak, mert sablonok szerint látjuk megújulni minduntalan. Bizonnyal így gondolkozott Munkácsy is, mert tartózkodott attól, nehogy e sablonok hatása alá kerüljön.
Az ő alapeszméje természetes és egyszerű. Elképzeli, hogy a csarnok, melyet ékesítenie kell, a művészetek otthona, ahol hírnév, alkotás van együtt, a megújító reneszánsz diadalának következményei.
" {...} Egyik legszínesebb alkotása ez Munkácsynak, a (Képzőművészetek apotheózisa)
Az olasz Renaissance korszakalkotó alakjait csoportosította a pápa páholya alá, egy oszlopos körcsarnokba, a mely mintegy remek
folytatása a bécsi császári múzeum lépcsőházának. Talán ez az
órjási képe az, amelyhez legszorgosabb előkészülettel fogott; nem riadva vissza a legmerészebb rövidítésektől (skurz) sem, egyenkint
tanulmányozva minden alakot s elrendezve úgy, ahogy ő tudott
csoportosítani, megfestette derült színekkel ha a művész odaillik
abba a halhatatlan
társaságba, az ő alakjának ott a helye és talán nem is olyan oldalt, félre állva, mint a hova szerényen leföstötte a saját fejét is.
A párisi Szalon nagy-éremmel tüntette ki ezt a képet. {...}"
/ Malonyay Dezső/
" Munkácsy Mihály mennyezeti képe
a bécsi műtörténelmi múzeum számára " {4}
"{...} Hanem az óriás teremnek szemközti falát olyan kárpit borította, a milyenekkel csak a velenczei dogék tudták bevonni a Palazzo Dúcaié oldalait. Óriás olajfestmény az, a bécsi műtörténelmi múzeum számára készült 100 négyszögméternyi plafont, a mely azóta átköltözött a Champs-Elyséen megnyílt Salon-ba, csodálkozásra ragadván Wolf Albertet, a kitűnő műkritikust, véle a bírálók egész sorát s a párisi nagy közönséget. A kép a maga egész pompájában ott volt előttem, de a mestert nem volt oly könnyű megtalálnom. Csak mikor, mintegy vonzatva, a festmény felé közeledtem, s léptem alatt megcsendült a padlóba eresztett rácsozat, akkor láttam, hogy a mester megemeli szép, erősen őszbe vált fejét s nézhettem őt magát a lépcsőzetes faállványon, mely a képnek baloldalához volt támasztva, ott, a hol Paolo Veronese látszik, a mint karzatos álláson gyors ecsettel és ihletéssel veti vászonra elméje rohamos eszméit. {...} "
És megjelennek előtte a régi mesterek, kiknek dicsősége betölti a világ művészetét. Látja őket. De vajon, egy lapos mennyezethez szegeződve tűnhetnek föl ezek — , így képzelheti-e a fantázia? Nem természetesebb-e, ha fényes, derült távlatban látjuk?
Ha gondolataink fölkeresik őket: nem kiemelkednek-e azok, egy terem falai közül, a végtelenbe, hogy utánuk kutassanak? A lapos mennyezet helyett Munkácsy előtt a dicsőség csarnoka tárul föl, büszke, könnyű oszlopaival, mely alá a fény, az ég derűje beszállhat szabadon, melynek íveit felhők koszorúzzák, a végtelenség e titokzatos határai.
A kép nagy kupolát állít a terem fölé, s e kupola fényes levegőjében jelennek meg a mesterek. E kupola alatt elférnek velük együtt a dicsőség angyala és a napsugaras ég amorettjei, melyek a felhők közt röpködnek.
Ezt a felfogást a költészet fantáziája súgta. Megfesteni azonban nagy feladat volt: A kupola fölépítése, hogy annak távlata megadja a kellő csalódást, az alakok beillesztése, hogy csakugyan úgy tűnjenek föl, mintha fejünk fölött lebegnének, s a terem párkányzatának rámája mögül kelne ki az egész látvány — mindezt, egyenes vászonra rajzolni, a mértan legszigorúbb törvényei szerint lehetett csak, aprólékos kiszámítással, rajzolási bravúrral.
A kép derült és sugárzó. Színei ragyogók. A kupola világossága valóban fény, mely a nagy szellemekhez, a géniuszhoz illik: a csarnok lépcsői, és az ég fodros felhői közt nagyon távol, mely enyhe és meleg. A művészi, a szép finom érzéke nyilvánul mindenütt.
Mikor Munkácsy megfestette első nagy képét, a «Siralomházat», ki gondolta volna, hogy ugyanaz az ecset, mely később is az élet drámáit, a szegénység, az elhagyatottság, a földi szenvedések bajait kereste oly előszeretettel, még allegóriai alakokat fog festeni, és fénylő, világos színekkel áraszt derűt, emelkedett hangulatot, s a föld nehéz bajaitól, a dicsőség glóriájához fordul…
Freskója emelkedő szárnyalásban láttatja Munkácsy szellemét. Fejlődésének ez ismét, új korszaka.
Neki, a Múzsák kedvezéséből több győzelmes korszak jutott. Azokból, egy is elég volna a maradandó névhez.
Munkácsy Mihály : A reneszánsz apoteózis {5}
Kunsthistorisches Museum (Képzőművészeti Múzeum)
főlépcsőházának mennyezetfreskója
« A siralomház,* az Éjjeli csavargók,* « A hazatérő férj)* (a korhely ember, ki ittasan nyit nyomorult szobájába, családjához),
« A tépéscsinálók * (mely egy púpos ember megindító drámája, ki a szabadságharcban arra van kárhoztatva, hogy az asszonyokkal tépést fosszon a hősök sebére) ; az élet sötét képei, sötét színekkel festve, mint a hollandi mestereké.
« A zálogház » tárgyában még az élet bajaival nem szakít, de kidolgozásában már újabb oldalról tünteti föl Munkácsyt. A színekből többet használ, nemcsak az árny és világosság hatására törekszik, hanem a színezés elevenségére is.
Ezentúl az életképek nagy stíljét kapja föl. « A falusi birkózó,* « Az újoncok* (egyetlen képe a már híres Munkácsynak a Nemzeti Múzeumban) magyar tárgyú képek, falusi alakokkal. Többek előtt úgy tűnt föl, mintha a művész képessége megállapodott volna. De csak készült és forrongott. Jött még három genre-kép « Látogatás egy fiatal nőnél * (egy fiatal anyánál, ki most kelt fel a gyermekágyból és kicsinye mellett a boldog öröm veszi körül), A két család * (ismét családi idill) és a «Műteremben* (Munkácsy saját maga és neje) mind a három a finom izlésü, nagyvilági művész, ki színei ragyogásával rontja le a vádat, hogy sötét képeket szeret festeni.
Kivált a « Műteremben » lepett meg mindenkit, keresetlen egyszerűségével, nagy nyugalmával, bensőségével és tündöklő színeivel. Az újabb genre-festészet (életkép festészet) leghíresebb darabjai lettek. De a másik kettő is az utánzók egész seregét hívta föl, úgy hogy az ódon bútorzatú elegáns termek úri társaságaival lépten-nyomon találkoztunk, kivált a németeknél.
A történeti genre-festészetben a « Milton » (a mint a vak költő leányainak az « Elveszett paradicsom " költeményét tollba mondja) volt az első.
A párizsi világkiállításon a nemzetközi verseny legnagyobb díjával tüntették ki. Munkácsy ezzel a képpel a legkitűnőbb történeti festők sorába jutott.
A freskó a földszinti előcsarnokból, fölfelé tekintve a kupolába 6}
Nem régészeti és históriai apparátussal hódított, hanem a mély érzéssel, mely alakjait áthatja, mely a vak költő homlokán ragyogtatja az elme hatalmát. Mily egyszerű tárgy, de mily nagy értelem: a vak költő, ki egyszerű családi körében íratja le gondolatait, amik hódító csatáknál nagyobb diadalaivá válnak. " Krisztus Pilátus előtt * még nagyobbra emeli Munkácsyt. Bámulják forrongó indulatát, mellyel szemlélhetővé teszi a ( 'feszítsd meg» kiállltásba törő nép vak dühét; az isteni nyugalmat, mely Krisztust vértezi és fölemeli, mint az eszmék vértanúját. A « Golgota * folytatja a fényes sorozatot, s a keresztre feszített Krisztus környezetében hirdeti az új eszme és vallás győzelmét. Mindenki emlékezik, hogy e két festmény mily hatást tett, ahol csak látták.
Következett * Mozart halála *, újabb megragadó alkotása a mély eszmékből táplálkozó tehetségnek, ki mindig oly meggyőzön, oly meghatón és üde eredetiséggel képes kifejezni magát. Közben kisebb képeket festett, azok is mestermüvek. Legkitűnőbb köztük a < Párbaj », melyen a kitűnő művész teljes ereje éppen úgy megvan, mint nagyobb kompozícióin. A sötét színek ezen ismét megjelentek, de a színek melegsége és gazdagsága is ott van.
Előcsarnok részlet, a lépcsősor felvezet az első emeletre {7}
A - bécsi Szépművészeti Múzeum mennyezeti képe meglepően egészíti ki Munkácsy műveinek sorozatát - eredetiségének megkapó sajátosságát, gondolatainak tágas körét, melyből mindig gazdag eszmei tartalommal, poétikus felfogással lép ki, s mint önálló mester jár elől; se művészi tradíciókhoz, se a felfogások megszokottságához nem köti magát, hanem eszmélkedik és alkot, függetlenül.
Gyevnár Erika - Nobilitas Anno Alapítvány©2015.
Forrás anyag feldolgozás: dka.oszk.hu Vasárnapi Újság 1890.
{1} Kép forrása: Vázlat I. oil on canvas
{2} Kép forrása: Látogatás a mester párisi műtermeiben, rajzoló: Pataky László DKA-059452 OSZK EPA
{3}Kép forrása: Vázlat II. oil on canvas
{4} Kép forrása: Látogatás a mester párisi műtermeiben, rajzoló :Pataky László DKA-059453 OSZK EPA
{5} Kép forrása: Andrew Bossi
{6} Kép forrása: Culturawiki
{7} Kép forrása:www.habsburger.net
Malonyay Dezső: Munkácsy Mihály (két kötet, Budapest,Lampel R.Könyvkereskedése (Wodiáner F. És Fiai Részvénytársaság)1907